Founders Breakfast Stout

Ingen tvil om at Founders er et av USAs beste bryggerier og Breakfast Stout er singaturølen deres. Undertittelen på denne ølen ‘Double Chocolate Coffee Oatmeal Stout’. Heftig frokost altså.

Breakfast_stoutHelt sort i glasset, umulig å se igjennom, med en tynn mokkafarvet skumring. Mulig jeg ikke var helt heldig med glasset her. Har opplevd større skumtopp på denne ved andre anledninger.

I aromaen kjenner brent malt, masse mørkbrent espresso og mørk sjokolade. Som lovet altså. Men her er det også lakris og hint av vanilje.

Smaken følger opp med kaffe, sjokolade og vanilje. Litt syrlighet, muligens fra kaffen som er tilsatt. Den er imponerende lettdrikkelig og veldig god, men jeg skulle kanskje ha ønsket meg en enda fyldigere munnfølelse. Særlig med tanke på havren som er tilsatt.

Ettersmaken er kraftig og tørr med smak av kaffe.

Veldig god kaffestout, men jeg skulle ønske meg at den var litt fyldigere og jeg mener at den har vært når jeg har drukket den tidligere.

8/10

Kjøpt på Vinmonopolet i Vika

This entry was posted in Founders, Omtaler av øl and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Founders Breakfast Stout

  1. eirikhalvorsen says:

    Både denne og Porter fra Founders som jeg kjøpte på polet for en mnd siden er ikke helt som jeg har smakt dem før. Enig med fylde og munnfølelsen. Kanskje de har spart på noe eller endret oppskriften?

  2. Hei!
    Enig med deg ang. Breakfast Stout ja. Porteren syntes jeg var helt fantastisk, men denne har jeg ikke drukket tidligere. Det kan nok forekomme små endringer i øl fra tid til annen. Særlig med øl som bare brygges visse perioder av året, som Breakfast Stout.
    Omtale av Porteren kommer snart. Har flere flasker i kjelleren. 🙂

  3. Pingback: Founders Porter | Ale, Porter & Stout

  4. Pingback: 7 Fjell Morgenstemning | Ale, Porter og Stout

Leave a Reply

