Brasserie BFM √ 225 Saison

Brasserie des Franches-Montagnes har vært tilgjengelig på Vinmonopolet i noen måneder nå, men først nå fikk jeg somlet meg til å prøve en flaske fra dette sveitsiske bryggeriet. Jeg er alltid på jakt etter smakfulle øl med lav alkoholprosent og deres saison √225 (tok meg 5 min å forsøke å skrive rottegnet) har gode score på ratebeer og Vinmonopolet jeg går forbi på vei hjem fra jobb hadde ølen på lager, så da ble det denne jeg prøvde først.

20140104-184807.jpgTåkete stråfarvet gul øl. Tett og høy skumkrone med små små bobler.

Aroma av sitrusfrukt, tørket gress og tørket høy. Små spor av belgisk gjær i aromaen. Det lukter også litt syrlig sitron.

Den overrasker litt i munnen ved å ha en så tydelig syrlighet. Det er en syrlig smak av sitron og limeskall med mer “ville” smaker av låve, høy og tørket gress i bakgrunnen. Middels karbonert og avslutningen er knusktørr. Nydelig og forfriskende saison med et syrlig og friskt sitruspreg. Veldig elegant. Ekstra herlig at man her får masse smak og kun 5% alkoholvolum.

Perfekt match til Ceviche.

Jeg kommer garantert til å kjøpe mange flasker av denne og prøve andre øl fra BFM.

Finnes på Vinmonopolet i 75 cl flasker. 139 kroner.

9/10

This entry was posted in Brasserie des Franches-Montagnes (BFM), Omtaler av øl and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Brasserie BFM √ 225 Saison

  1. Rune says:

    Denne skal jeg absolutt prøve! Høres forfriskende og herlig ut.

Leave a Reply

