7 Fjell Fløien IPA

Denne IPAen bestilte jeg på vinmonopolet.no rundt én uke etter at den ble lansert som en av Vinmonopolets januarnyheter, og fikk den levert til min lokale butikk. Jeg hadde aldri plukket den fra hyllen selv, for i følge datomerking på flasken så er denne brygget i august 2014. Denne IPAen er altså nærmere 5 måneder gammel ved lansering. Jeg tenkte at når jeg først hadde bestilt den så fikk jeg ta den med hjem og smake på den, men vill som nevnt aldri plukket den fra hylla selv.

Det er sikkert flere grunner til at denne nærmest er “gått ut på dato” før den havner i butikk, og dette er ikke bare Vinmonopolet sin feil. Bl.a så ble Sierra Nevada Pale Ale lansert på boks til samme slippet og denne ølen var også brygget i august. Forskjellen er de 8 – 10 ukene det tar å frakte denne ølen først fra California til østkysten og så over til Europa med båtfrakt.

Ølen er på 6,9% alkoholvolum og er brygget med Centennial, Cascade og Mosaic humle, samt en grei dose krystallmalt.

IMG_2139Gyllen og oransje øl med et fint rødlig skjær. Lav hvit skumkrone.

Aroma av karamell, solbær, kamferdrops, appelsin og sitron. Lukter som en gammel IPA.

Smaken er tett på nesen med karamell, kamferdrops og appelsinmarmelade med en bitter avslutning som smaker sitronskall og kvae.

Søt, klam og kvalm, og langt fra hva en IPA skal være. Siste slanten går i vasken.

Vanligvis ville jeg aldri omtalt en 5 måneder gammel øl, men når den nettopp er lansert på Vinmonopolet så er dette bryggeriets ansvar, og de har selv valgt å sende en 5 måneder gammel IPA ut til butikkene.

7 Fjell har tidligere vist at de kan brygge godt øl, nå må de også få orden på logistikken for dette 55 kroner rett i vasken.

3,5/10

This entry was posted in 7 Fjell, Omtaler av øl and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to 7 Fjell Fløien IPA

  1. Jan Halvor Fjeld says:

    Noe av skylden har nok Vinmonopolet. Spesielt når det gjelder første gangs lansering av anbud må varene være på lager nesten 2 måneder før lansering.
    Personlig er jeg heller ikke enig med at IPA skal være ferskest mulig. Det er variasjoner, men jeg foretrekker at de har satt seg og er best 1-3 måneder, men 6 måneder med god håndtering skal ikke være noe problem.

    • HeiJan Halvor.

      Enig i at all IPA ikke må være blodfersk (selv om jeg foretrekker det), men i dette tilfellet så kunne 7 Fjell planlagt bedre og ølen ville vært ferskere. De kunne ha lansert øl brygget i oktober til januarlanseringen. Kanskje til og med i november. Skal du lansere din første IPA i Vinmonopolets sortiment så bør du planlegge det nøye.
      Og noen IPAer holder seg gode en god stund, det er jeg enig i, men det gjorde ikke denne. Ikke bare datoen på denne flasken som var problemet. Den var rett og slett ikke spesielt god. Kanskje har den vært lagret på høy temperatur i lengre perioder?

      Etter 6 måneder lagring i kjøleskap/kald kjeller (som du skriver: god håndtering) kan en IPA absolutt være god, men den smaker ikke lenger det samme som den gjorde da den var 3-4 uker gammel.
      6 måneder lagring i over 20 grader; da er det en annen øl.

Leave a Reply

