Øllansering i Vinmonopolets spesialbutikker 15. oktober 2015

Torsdag 15. oktober er det nok en gang klart for den årlige øllanseringen Vinmonopolets spesialbutikker.

Ølutvalget i Vinmonopolets butikker (både nett-, vanlige og spesial-) er nå så mye bredere og bedre enn for 4-5 år siden, at oppmerksomheten rundt de årlige spesialslippene for øl muligens har vært litt fallende, – til tross for at ølinteressen har eksplodert i Norge. [Egen anekdotisk forskning basert på antall personer i kø før åpningstid på spesialpolet i Vika.]

Men du må fortsatt regne med å stå klar når butikkene åpner for å sikre deg de mest eksklusive godbitene.

Den komplette listen finner du her, mens mine vurdering av ølene følger under.

Svalrom for øl på Vinmonopolet Aker Brygge

Det er Vinmonopolene på Aker Brygge (Oslo), Valkendorfsgaten (Bergen), CC-Vest (Oslo), Sandefjord, Valentinlyst (Trondheim), Kvadrat (Sandnes) som får disse ølene.

Det er mange nyheter, men også en god del gjenganger som har vært tilgjengelig på Vinmonopolet tidligere.

For de som vil ha surøl og fruktlambic så lanseres det en rekke perler; 3 Fonteinen Intense Red Oude Kriek, Cantillons Kriek, Framboise (bringebærlambic) og deres klassiske Gueuze. Til tross for at det for kvotering på Cantillon-ølene så kommer de til å forsvinne fort, så vær tidlig ute. 3 Fonteinen er ikke like hypa og jeg tipper at Intense Red Oude Kriek er en overligger fra 2014.

Danske Amager Bryghus er representert med tre av samarbeidsbryggene deres fra i sommer. Arizona Beast, en Havre IPA brygget i samarbeid med Arizona Wilderness og Crooked Stave samarbeidet Chad, King of the Wild Yeasts er tidligere omtalen på bloggen, i tillegg til en imperial pilsner brygget med Against the Grain.

Fra San Diego bryggeriet Port Brewing/Lost Abbey lanseres Carnevale en tørrhumlet saison ettergjæret med brettanomyces, samt deres Serpent’s Stout og Bat Out Hell (track 10) en variant av Serpent’s Stout brygget med kaffe og kakaobønner.

Et av få boksøl er Oskar Blues G’Night Imperial Red IPA, en av de bedre Imperial Red Ale jeg har drukket, og en av få humlerike øl som er med på denne lanseringen.

Er du glad i belgiske mørke øl ville jeg passet på å legge noen flasker av De Dolle Oerbier i kurven. En nydelig mørk belgier med et herlig fruktig og krydret preg som med tid også vil bli mer syrlig. Kjøp to-tre stykker og drikk en nå, mens du lagrer et par flasker i kjelleren i ett til tre år.

De norske bryggeriene er representert med Haandbryggeriet, Kinn, Lervig, Lindheim og Voss bryggeri.

Haandbryggeriet er med på lanseringen med tre ulike surøl som alle er tilsatt frukt: Flemish Brown Cherry, Haandbic og Tindbic.

Pop That Cherry er en helt ny kriek/kirsebær-øl som er brygget hos Lervig i samarbeid med Mikkeller og Lindheim, og den ble lansert med brask og bram på Mikkellers ølbarer i København for et par uker siden. Definitivt ikke hverdagskost for norske bryggerier.

Mest spennende er kanskje Kinn Tradisjon. Denne utgaven av ølet er brygget sammen med Voss Bryggeri og de har brukt den norske tradisjonsgjæren kveik. Kveiken i dette ølet stammer fra Voss og du kan lese mer om den spennende historien bak denne kveiken på Lars Marius Garshols blog.

saisondupont

Saison Dupont

Brasserie Dupont er representert med tre fantastiske øl: Deres klassiske Saison Dupont, – kanskje min favoritt-saison, samt det jeg mener er verdens beste trippel; Avec Les Bons Veoux, og en tørrhumlet utgave av Saison Dupont (Dry Hopping).

Mest oppmerksomhet kommer nok ølene fra Trappistbryggeriet Westvleteren til å få. Det er quadrupelen 12 (eller XII om du vil) samt 8 (VII), en meget god belgisk strong ale som lanseres. De selges for 199,- og med en kvotering på maks 6 flaskser pr. person. Dette tyder på at de har nokså mange flasker. Ved spesialslippet i 2013 hadde Vinmonopolet 2 kasser (48 flasker) av hver, og begrensningen var 1 flaske pr. person.

Jeg tror altså at Vinmonopolet har en del flasker denne gangen, men det er fortsatt et myteomspunnet øl for de fleste og du bør nok allikevel være tidlig ute for å sikre deg noen flasker. (Selv om dette nå er et øl som regelmessig er å få tak i på utesteder i Oslo, ofte kan kjøpes over disk i København og gjennom belgiske nettbutikker.)

Prisen er det lite å si på. Systembolaget i Sverige solgte riktignok Westvleteren 12 for 125 SEK pr. flaske for for to år siden, men sist den var en del av Vinmonopolets spesiallansering kostet én flaske 250 NOK. Mikkeller selger ølen regelmessig for 250DKK i sine butikker, mens den også er få tak i til 150DKK i andre butikker i København.

Synes du 199,- er dyrt for en 0,33l flaske med øl så kan du kjøpe Trappist Rochefort 10. Minst like god, koster 76,- og er tilgjengelig på en drøss med Vinmonopolutsalg over hele landet eller du kan legge ut 299,- for en magnumflaske av St. Bernardus ABT 12.

Lykke til i morgen! Om du ikke har muligheten til å oppsøke spesialpolene på torsdag så fortvil ikke. Det er mye øl som skal ut og vi kan nyte godt av et stort ølutvalg på spesialpolene i flere uker framover.

Advertisements
This entry was posted in Nyheter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Øllansering i Vinmonopolets spesialbutikker 15. oktober 2015

  1. Lars says:

    Bra oppsummert!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s